Három őzet és egy vaddisznót ütöttek el autósok egyetlen nap alatt Veszprémben. Hogyan lehet elkerülni a vadgázolásokat? Hasznos-e a vadriasztó síp? Mit tegyünk, ha elkerülhetetlen az ütközés? Ezeknek jártunk utána.
A rendőrség hivatalos tájékoztatása szerint e hét végén a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság rendőrei egy nap alatt négy esetben intézkedtek vaddal történő ütközés helyszínén. Veszprém határában, a 8-as számú főúton a megyeszékhely külterületén és Pápa közelében őzet ütöttek el, a 71-es számú főútvonalon pedig, Badacsony felől Keszthely irányába közlekedő személygépkocsi vaddisznóval ütközött. A balesetek következtében személyi sérülés nem történt, de a járművekben anyagi kár keletkezett.
Az esetekkel kapcsolatban a rendőrség arra hívja fel a járművezetők figyelmét, hogy lakott területen kívüli utakon vadállatokkal elvileg bárhol és bármikor találkozhatunk. Különösen számolni kell vadállatok megjelenésére azokon az útszakaszokon, melyeket „Vadállatok” veszélyt jelző táblával jelölnek meg. Ezeket a táblákat ugyanis a közút kezelője a vadásztársaságokkal, vadgazdálkodási szakemberekkel egyeztetett útszakaszokon helyezi el, ahol a vadak megjelenésének az átlagosnál is nagyobb a valószínűsége.
A baleset elkerülhető
Korábban lapunk beszámolt arról, miként lehet elkerülni a baleseteket, vagy legalábbis minimalizálni a vadgázolás esélyét.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy ha sötétedéskor vagy éjszaka meglátjuk az úton álló vadat, ne világítsunk rá a távolsági fényszóróval. A vad ugyanis ilyen helyzetben általában a reflektor fénye felé fordul és pillanatokra megdermed – ez a kis idő pedig bőséggel elegendő az ütközés bekövetkezéséhez. Vagyis: a vad nem ugrik meg azonnal, ha rávillantunk. Ha mindenképp meg akarjuk ugrasztani az állatot, inkább a dudát nyomjuk - a hirtelen, éles hang minden esetben riasztó a vad számára.
Ha a következő pontokat betartjuk, minimálisra csökkentjük a balesetek esélyét:
1. Lassítson! A megengedett legnagyobb sebesség nem azt jelenti, hogy annyival is kell haladnia. Ha lakott területen kívül 90 helyett csak 80 km/ó sebességgel megy, jóval több ideje lesz reagálnia egy esetlegesen hirtelen felbukkanó vadra.
2. Ne mobilozzon! Ha másra figyel, lassabban tud reagálni. Lehet, hogy egy vad áll az úton a következő kanyarban, vagy a következő bukkanó mögött.
3. Kapcsolja be a biztonsági övet! Már nem lesz rá ideje, mielőtt a fékre tapos.
4. Kapcsolja fel a távolsági fényszórót! Így nagyobb területet láthat át. Szembejövő forgalom esetén természetesen kapcsolja le a reflektort!
5. Tudjon róla, hogy szembejövő forgalomnál nehezebb észrevenni a közelben lévő vadállatokat. A sebesség csökkentése segíthet.
6. Tartson nagyobb követési távolságot! Az elöl haladó gépkocsi is ugyanúgy bármikor hirtelen fékezésre kényszerülhet.
7. Folyamatosan figyelje az út két oldalát is! Vezetés közben az ember hajlamos elmerengeni – különösen éjszaka egy kihalt úton.
8. Ha vadat lát, lassítson! A vadállatok kiszámíthatatlanul viselkednek. Van, hogy nem mozdulnak, de az is lehet, hogy megugranak és valamelyik irányba vágtatni kezdenek.
9. Ha egy őzet vagy szarvast látott, számítson többre is! Általában ezek az állatok csoportokba verődnek.
10. Dudáljon, ha vadállat van az úttesten! A fényszóróba nézve nem biztos, hogy látják a járművet, a hangjelzés segíthet nekik, hogy tudják, merről jön a veszély. Vigyázzon azonban, ha az állat nem az úton áll – lehet, hogy a hangtól megriad és pont a kocsi elé ugrik.
11. Lakott területen belül is találkozhatunk őzekkel vagy más vadállatokkal. Általában sötétedés után jönnek elő, de gyakorlatilag bárhol és bármikor felbukkanhatnak.
12. Ha hirtelen nagytestű vad kerül a gépkocsi elé, vészfékezzen, adjon hangjelzést, de ne rántsa félre a kormányt, még ha így el is üti az állatot!
13. Ha elpusztult, vagy haldokló vadállatot lát az úton, hívja a 112 segélyhívó számot! Ne próbálja meg lehúzni az úttestről; lehet, hogy még életben van, és egy rémült állat súlyos sérülést okozhat patáival, agancsával vagy harapásával. Az elpusztult állatot ne vigye magával, az lopásnak számít!
Vadriasztóval minden baj elkerülhető?
Vissza-vissza térő (tév)képzet, hogy az autóra szerelt vadriasztó sípok minden problémát megoldanak. Ez a nézet annyira elterjedt, hogy még a rendőrség is javasolja ezek használatát: "Hasznos eszköze lehet még a vadelütések elkerülésének az ultrahangos vadriasztó síp, melyet a járműre rögzíthetünk, s a menetszél működteti."
Vadriasztó sípot bármely vadászboltban lehet vásárolni, áruk a néhány száz forinttól 6-8 ezerig terjed. Ezek passzív eszközök, vagyis – általában a kocsi hűtőrácsára felszerelve – a sípon keresztülhaladó menetszél kelt magas hullámhosszú (20 kHz feletti) hangot. Ez az emberi fül számára már nem észlelhető, de a vad hallja a sípot. Minthogy viszonylag egyszerű, mechanikus eszközről van szó, maga a vadriasztó minden esetben működik.
A valódi kérdés az: riasztja-e a vadat a síp hangja. A válasz: korántsem annyira, mint amennyire a reklámok akarják azt elhitetni. A következő felvételen a vad és az aktív síp (amely elemek segítségével maga álló helyzetben is generálja a hangot) találkozása látható – a felvételt az ELTE 2012-ig működő Útökológiai Munkacsoportja készítette egy vadriasztó síp tesztelésekor.
A riasztó hatástalanságának több oka is lehet:
– a kocsiból induló, magas energiaintenzitású ultrahang gyorsan veszít energiájából, vagyis nem hallatszik el messzire,
– a hang könnyen elnyelődik, elterelődik a síp magasságában, az út két oldalán lévő aljnövényzetben, ágakban, levelekben – vagyis egyáltalán nem jut messzire,
– a vadat számos, civilizációs hang zavarja, ám a legtöbbjéhez nem társul negatív tapasztalat. Ilyen a síp hangja is. Lehet, hogy hallja az állat a kibocsátott ultrahangot, de ha soha nem kötődött hozzá negatív élménye, nem fog tőle megriadni. Ez magyarázza a fenti videón látottakat is.
Aki tehát abban reménykedik, hogy egy, a kocsijára felszerelt vadriasztó síp minden körülmények között megvédi a vadütközéstől, az illúziókba ringatja magát.
Ha az ütközés már elkerülhetetlen
Bár évente több száz vadgázolás történik, a jogosítvány megszerzése során a tanulókat nem készítik fel az ilyen esetek kezelésére. Össze szedtünk néhány egyszerű, praktikus vezetési trükköt arra az esetre, ha az ütközés már elkerülhetetlen:
– ne rántsa félre a kormány, ne akarja kikerülni a vadat,
– talán kegyetlenül hangzik: de inkább a vaddal ütközzön, mint egy fával vagy a szembe jövő gépjárművel,
– ne engedje el a kormányt – ha eddig nem volt bekötve, már úgysem lesz ideje ezt pótolni,
– próbálja a vadat a "szélén" eltalálni - vagyis ne az állat közepét "célozza meg", hanem minél inkább a hátsó lábakat. Így trófeás vad esetén elkerülheti, hogy az agancs akár emberéletet követelő sérülést okozzon.
Nagyon szeretem, hogy egy t??bl??val minden el van int??zve. Kihelyezik (ez a legolcs??bb), ??s innent??l kezdve az a h??lye aut??s a hib??s. Nekem t??bb javaslatom is van a vadg??zol??sok cs??kkent??s??re.
1. A vad??szt??rsas??gok tan?ts??k meg a KRESZ-t a n??gyl??b?? ??llatoknak is!
2. Adjanak r??juk l??that??s??gi mell??nyt!
3. (l??ss??tok nekem van konstrukt?v is) Az ilyen t??bla hat??lya alatti ??tszakasz mellett legal??bb 10m s??vban irts??k ki a n??v??nyzetet!
A k??rny??kemen a bokrok bel??gnak az ??ttestre. Es??lytelen, hogy onnan kil??p?? b??rmit vagy b??rkit ki tudjak ker??lni, ak??rmilyen sebess??ggel is megyek. De tudjuk, a t??bla ??s a sz??veg sokkal olcs??bb!!!
Nos, ezeket ??bred??s ut??n a paplan al??l ??n is elmondom.
Aki ??tk??z??tt m??r vaddal, az tudja, hogy ezek a dolgok nem ?gy vannak.
Semmire nincs id??d, annyi a reakci??d, hogy t??l??ld.
Hogy toln?? haza 1 talicska majom az ??sszes vad??szt??rsas??got. Azt gondolj??k, hogy ha telebassz??k az utakat a vadvesz??ly t??bl??kkal m??r moshatj??k is kezeiket, meg is tettek minden t??l??k telhet??t. 44 km-re dolgozok a lak??helyemt??l, m??ltkor megsz??molta 44 db. vadvesz??ly t??bla van kirakva. Nem lenne 1X??bb minden hat??r??tkel?? bel??p??si oldal??ra kitenni csak 1-1 db.-ot, hogy eg??sz Magyarorsz??g vadvesz??lyes ter??let? Kiss?? aszimmetrikus jogi helyzet, hogy a vad??szt??rsas??gok ??lvezik a vad haszn??t, viselik a vadban keletkezett k??rt, a k??zleked??knek pedig kiz??r??lag a k??rvisel??s jut.
Lenne r?? egy fogad??som, hogy ha ezent??l az ??sszes vadk??rral kapcsolatos k??lts??get k??teles lenne az illet??kes vad??szt??rsas??g 100%-ban megt??r?teni, nem t??l sok id?? m??lva dr??maian lecs??kkenne a vadg??zol??sok sz??ma. :)
Szerintem a cikk nem a vadk??rr??l, hanem ink??bb az ember??letr??l sz??l. Bennem is mindig ott van ez a dolog, hogy fizessen a vad??szt??rsas??g, de ha jobban v??giggondoljuk, az??rt ez nem olyan egy??rtelm??. Ha a vihar let??rt egy fa??gat, ??s te nekim??sz, fizessen a fa tulajdonosa? Ha felver??dik egy kavics, ki fizet? Vadat g??zolni baleset, olyan baleset, amiben van egy el??re pontosan nem l??that??, de az??rt bekalkul??lhat?? vesz??lyelem.
Az??rt persze vannak aranyos dolgai a cikknek. pl:
– Vigy??zzunk az agancsra: Na ez az??rt m??r… Tudom, hogy sokat ??r, de az ??n aut??m meg pl??ne ??letem is, ??gyhogy pont le…m az agancsot.
– Vagy hogy ha lehet 90-nel menni, az nem jelenti azt, hogy kell is. Na ez igaz. Csak ha mindenki 80-nal megy a 90-es helyeken, az kb. 100x balesetvesz??lyesebb, mint a n??ha arra t??ved?? vad.
Ha kilencvennel m??sz mi??rt nem ment??l nyolcvannal, ha nyolcvannal ment??l akkor mehett??l volna hetvennel, esetleg hatvannal, ??tvennel, stb. Ink??bb maradj otthon. Na ekkora b??lcsess??geket b??rki tud javasolgatni. Ink??bb arr??l besz??lj??nk hogy ha megvan a baleset akkor ki az aki fizet? Mert mily ??rdekes hogy ha nek??nk j??n vagy el??nk ugrik a vad akkor ahhoz senkiek semmi k??ze,de az okozott k??r??rt /m??rmint a vad ??r????rt / m??r tartan?? a mark??t a vad??szt??rsas??g! Azt??n meg mily egyszer?? teletenni az utakat vadvesz??ly t??bl??val ,majd r??h??gve mosni a kezeiket. /t??nyleg , nem lenne jobb az ??llamhat??r t??bla al?? kitenni a vadvesz??ly t??bl??t? Akkor tuti v??dve lenne az eg??sz ??th??ll??zat/
Kedves Hozz??sz??l??k!
Term??szetesen Mindenkinek van igazs??ga,de az??rt szeretn??k egy-k??t dolgot hozz??f??zni.
Matul,bocs??nat,de nem csak a VT.-ok haszn??lj??k a KRESZ t??bl??i adta lehet??s??geket.J?? p??r helyen l??that?? a “g??dr??s,rosszmin??s??g?? ??tszakasz” jelz??t??bla.A K??z??tkezel?? a legend??san rossz m??sod-harmadrend?? utak “fel??j?t??s??t” rendezi ezzel…...A VT.nem hiszem,hogy konkr??t k??rig??nnyel l??p fel vad??tk??z??s eset??n,illetve egy esetben,ha az aut?? tulajdonosa b?r??s??gi ??ton akarja ??rv??nyes?teni a meg??llap?tott k??r ??sszeg??t.Ekkor ??ll?tj??k szembe az ?? k??r??sszeg??ket.Mondjuk az Erd??gazdas??gok gyakorlat??ra hivatkozok,mert ott dolgozom.Ett??l lehetnek extr??m elt??r??sek ide,vagy oda…
Lobo Marunga,az agancsra a saj??t ??rdekedben kell vigy??zni,mert nem mindegy,hogy majd 1m2-en pukkan a szarvas oldala a sz??lv??d??n,vagy egy m??teres,5-8 cm ??tm??r??j??,hegyes,t??m??r csontk??pz??dm??ny j??n be….no,azt kell lehet??s??g szerint elker??lni!A szerkeszt?? tuti erre gondolt,s az emberi ??let mindig els??bbs??get ??lvez,b??rmit is gondolnak-mondanak m??sok!
iksz ipszilon z??,valamikor voltak a VT.-nek,Erd??gazdas??goknak biztos?t??suk,de ahogy n??vekedtek az aut??k ??rt??kei,??s a biztos?t??si csal??sok sz??mai,??gy cs??kkent a biztos?t??k szerz??d??s-k??t??si kedve….az,hogy egy az egybe a vad??szatra jogosult ??llja a k??rt,kev??s es??lyt l??tok,mert egy kisebb VT.-t kett?? k??rig??ny lefektetn??....az els?? kett?? g??zol?? j??l j??rna,a k??vetkez??eknek m??g szidni sem lenne kit…
??dv Mindenkinek!
Kedves Tibib??csi,ha megengeded M??ty??s kir??ly ut??n szabadon….(a malomk?? megny??z??s??t csak ??gy v??llta a szeg??ny ember l??nya,ha v??r??t veszi!)Hidd el, tartunk KRESZ-oktat??st a vadaknak,ha be?ratod ?ket a tanfolyamra.Konstrukt?van…..
F??lre a tr??f??val,a 10 m sz??les boz??tirt??s nem rossz ??tlet,de!nem vad??szatra jogosult feladata,ha nem K??z??tkezel??,vagy konkr??tan a tulajdonos felel??ss??ge-k??teless??ge?????nem tudok t??l okos lenni…..L??ttam m??r tulajdonost ??rj??ngeni 2m hossz?? t??m??r boz??t miatt,amit az ??M?SZ v??gott ki a telek hat??r??n,a 25e.voltos traverz mell??l,megel??zend?? a vill??mcsap??s-effektus….
Kedves Tibib??csi,ha megengeded M??ty??s kir??ly ut??n szabadon….(a malomk?? megny??z??s??t csak ??gy v??llta a szeg??ny ember l??nya,ha v??r??t veszi!)Hidd el, tartunk KRESZ-oktat??st a vadaknak,ha be?ratod ?ket a tanfolyamra.Konstrukt?van…..
F??lre a tr??f??val,a 10 m sz??les boz??tirt??s nem rossz ??tlet,de!nem vad??szatra jogosult feladata,ha nem K??z??tkezel??,vagy konkr??tan a tulajdonos felel??ss??ge-k??teless??ge?????nem tudok t??l okos lenni…..L??ttam m??r tulajdonost ??rj??ngeni 2m hossz?? t??m??r boz??t miatt,amit az ??M?SZ v??gott ki a telek hat??r??n,a 25e.voltos traverz mell??l,megel??zend?? a vill??mcsap??s-effektus….
Kedves Tibib??csi,ha megengeded M??ty??s kir??ly ut??n szabadon….(a malomk?? megny??z??s??t csak ??gy v??llta a szeg??ny ember l??nya,ha v??r??t veszi!)Hidd el, tartunk KRESZ-oktat??st a vadaknak,ha be?ratod ?ket a tanfolyamra.Konstrukt?van…..
F??lre a tr??f??val,a 10 m sz??les boz??tirt??s nem rossz ??tlet,de!nem vad??szatra jogosult feladata,ha nem K??z??tkezel??,vagy konkr??tan a tulajdonos felel??ss??ge-k??teless??ge?????nem tudok t??l okos lenni…..L??ttam m??r tulajdonost ??rj??ngeni 2m hossz?? t??m??r boz??t miatt,amit az ??M?SZ v??gott ki a telek hat??r??n,a 25e.voltos traverz mell??l,megel??zend?? a vill??mcsap??s-effektus….
?¹gy l??tom,a blog-motor nincs a helyzet magaslat??n…
Hattori! 1.K??ty??k??rn??l fizet a biztos?t??, ugyanis a k??ty??nak van gazd??ja, a vadnak pedig csak akkor ha haszna van bel??le valakinek. 2. ?gy vagyon, ahogy ?rtad,ha a szerencs??tlen aut??s akinek a tulajdon??t megrong??lja egy vad ??s ez miatt p??nzt szeretne akkor nem kap mert a vad az vad, az senki??, de persze azonnal ??rt??ke is van, teh??t fizessen az aut??s, persze nem a senkinek hanem a vad??szt??rsas??gnak.
Matul,a biztos?t?? akkor fizet a k??ty??k??rn??l,ha nincs kint a t??bla.Ha az ??tszakasz a jelz??t??bla hat??lya alatt van,semmi es??lyed a k??rt??r?t??sre,mert “nem az ??tviszonyoknak megfelel?? sebess??ggel” k??zlekedt??l…..ez pont az,mint amikor h??tulr??l belem??sz vkibe,mindig te vagy a hib??s.Mint eml?tettem,vannak extr??m kiv??telek,de nem ez a jellemz??.
A b?r??s??gi gyakorlat pedig a k??rmegoszt??st prefer??lja,ami nem “fele-fele”-t jelent,hanem mindenki elviseli a maga k??r??rt??k??t.Nem gy??z??m hangs??lyozni,hogy ezek a k??rmegoszt??sokat,nagy val??sz?n??s??ggel valamelyik f??l megs?nyli,megsz?vja.
Az ??ton elg??zolt vad amit es??lytelen ki ker??lni mert fektavon bel??l ugrik az aut?? el?? ??s belehet bizony?tani minden f??le szak??rt??k kel akkor a vad??szt??rsas??g mi??rt nem felel a vadk??r??rt ez k??rem nonszensz.
Nagyon sok nonszensz dolog van ebben az orsz??gban.Sajnos a t??rv??nyek ?gy rendelkeznek,pont ??gy mint ahogy eml?tettem a h??tulr??l val?? belemen??s m??sik kocsiba.Ha nincs j?? ??gyv??ded,akkor a korrekt helysz?ni szemle jegyz??k??nyve sem el??g ahhoz,hogy kim??ssz a sz.rb??l.
Van valakinek hiteles inf??ja, hogy m??s orsz??gokban mi a szab??ly? Merthogy beindult rendesen az “ebbenazorsz??gban” roller. T??nyleg ??rdekelne.
El??g szomor?? hogy egy t??bl??val ki lehet v??deni a felel??s??get, b??r az??rt a k??t dolog k??sz??n??viszonyban sincs egym??ssal. Ha kint a t??bla hogy rossz az ??t akkor m??g ??vatosabban vezetek,de a k??ty?? az ott van az ??ton. Mozdulatlanul. A vad az pedig el??mugrik, f??kt??von bel??l, lehet hogy egy m??teren bel??l. Akkor pedig mehetek ??n ak??rmilyen lassan. Azt??n a felel??s??g k??rd??se: az ??t kezel??j??nek van biztos?t??sa /esetleg pr??b??l nem fizetni a t??bl??ra hivatkozva/ a vadgazdas??gnak pedig nincs biztos?t??sa hanem ink??bb kital??ltak egy j?? t??rv??nyt /amit persze a vad??sz miniszterek menten elfogadtak/ hogy m??g v??letlen??l se kelljen fizetni??k. Nem is akarn??nak fizetni,ez l??tszik abb??l a hozz????ll??sb??l hogy biztos?t??suk sincs r??. Az utol??r??ses balesetre pedig egy kontra: ha tanul?? vezet?? vagyok ??s kint a matrica a tocsin/a nagy k??k T/ akkor ugye nem kell felelnem az ??ltalam okozott k??r??rt, mert ??n azt t??bl??val jeleztem?
Nem igazs??gos,elismerem.
“Rollerezve“mondom(bocs Lobo Marunga!)sok oly dolog van,mi hasonl?? pal??ver kiver??s??re alkalmas.Ez csak egy a sok k??z??l.
A k??ty?? szerintem sokkal alattomosabb,mint a vad….pl??ne s??t??tben,v?zzel telve….b??r lehet jobban r?? ??ll a szemem a vadra?!Kiv??ve egy esetet,mikor az erd??gazdas??gi ??ton el??t??ttem egy ??zbakot.Tudom,akassz??k a h??h??rt,de igaz??n rosszul esett,pedig akkor m??g csak Wartburgom volt.
A T-t??bla szint??n figyelmeztet??snek sz??m?t-m??soknak….. b??r mostans??g egyre kevesebbet l??tok,kiv??ve az oktat?? aut??kat,de akkor az oktat?? felel??ss??ge,ha valami z??rzavar kerekedne…..
Nincs pontos inform??ci??m,de most m??r bele??ltetted a bogarat a f??lembe kedves Lobo Marunga,?g??rem,??rdekl??deni fogok ez ??gyben!
uram-aty??m!
“A baleset elker??lhet??”:
- “3. Kapcsolja be a biztons??gi ??vet!” – Na, ett??l biztos nem megy a vad az ??tra.
– “ne vil??g?tsunk r?? a t??vols??gi f??nysz??r??val.”—-> “4. Kapcsolja fel a t??vols??gi f??nysz??r??t!” ... OK. :)
– “6. Tartson nagyobb k??vet??si t??vols??got!” -> ?gy biztosan nem fut r?? az ??n el??tt halad?? vadra :)
Juh??????
Mi a legvid??mabb birkab??r neve?H??t a juh??????jj….
Bocs Jancsi,de ??gy l??tom,?zekre szedted az ??rtekez??st….de a Ti??d is hi??nyosnak t??nik!Nincs gond,velem is kibabr??lt m??r a blogmotor vagy h??romszor….
T??nyleg csak annyit,hogy a biztons??gi ??v bekapcsol??sa nem a vad ellen sz??l,hanem a Te ??rdekedben propag??lja a T.szerkeszt??-ha m??r baj van,?gy lehet cs??kkenteni azt!
Val??sz?n??,hogy minden m??st is az??rt pr??b??ltak ??sszeszedni…..
??n is ut??lom a bizt.??vet…:-)
Tisztelt Szerz??!
Kis kieg??sz?t??st szeretn??k tenni:
Akt?v vadriaszt?? s?p nem l??tezik.Azt ultrahangos riaszt??nak h?vj??k, az ultrahangos riaszt??k (ide ??rtve a s?pot is) azonban hat??stalannak bizonyultak a teszt alapj??n is.
Az elte teljes tanulm??nya itt el??rhet??:
“http://vadelutes.elte.hu
Csup??n egy k??sz??l??k bizonyult hat??sosnak a tanulm??ny szerint : “csup??n egyetlen eszk??z bizonyult univerz??lisan hat??konynak: a Kulcs??r ?rp??d elektrotechnikus ??ltal fejlesztett elektronikus vadriaszt??”
A fent eml?tett k??sz??l??kr??l tov??bbi inform??ci??kat a az al??bbi linket a b??ng??sz??be m??solva tal??lhat:
“http://www.kartevoriasztas.hu/termekek/patkany—es-nyestriasztok/gepjarmube-epitheto-elektromos-nyest-es-vadriaszto-8.html
“:http://www.kartevoriasztas.hu/termekek/patkany—es-nyestriasztok/gepjarmube-epitheto-elektromos-nyest-es-vadriaszto-8.html100 %-os v??delmet term??szetesen a mi term??k??nk sem jelent.A tapasztalatokkal kapcsolatos k??rd??sekre ??llok rendelkez??sre!
Tisztelettel:
Kulcs??r M??rton
www.kartevoriasztas.hu
??s ez itt term??szetesen nem a rekl??m helye,hanem maga a rekl??m…..:-)
??s term??szetesen k??sz??nj??k sz??pen!
Kedves XYZ. Az ??llamot tess??k ek??zni, ugyanis a vad am?g ??l, az ??llam tulajdona. Az, hogy a biztos?t??si csal??sok elker??l??s??t ezzel a b??szme m??dszerrel oldott??k meg ahelyett, hogy bizony?t??k alap?? elb?r??l??s al?? vetett??k volna, megint egy m??sik ??gy. Ugyanakkor a megn??tt forgalomb??l k??vetkez?? megn??vekedett vadk??r igen nagy m??rt??kben n??veln?? a KFB d?jait is, hisz onnant??l kezdve a biztos?t??k azt is belekalkul??ln??k a rizik??faktorokba.
Ehhez az??rt hozz??tenn??m, hogy a k??ty?? emberi mulaszt??s, hanyag munkav??gz??s, blablabla eredm??nye, ?gy jogos is az, hogy a k??z??t tulajdonosa viseli a hib??kb??l ad??d?? k??rok fizet??s??t, ak??rha biztos?t??k ??ltal is. A vad viszont egy ??llat…Mondjuk, egy buta ??llat. ??s mi ??l??nk az ?? ter??let??n, mi szabdaljuk ??t az ?? ??sv??nyeit utakkal. Igaz??b??l a vad a nemzet tulajdona,az orsz??gunk, vil??gunk ??kess??gei, sz??val mindannyiunk felel??ss??ge a l??te, meg??rz??se. Persze ett??l m??g okoznak k??rt ( vagy mi okozunk benn??k k??rt? ), amit ha akarna, valaki kifizethetne. De val??ban nem a VT, hisz nem az ??v?? ( az ??llam??), megh??t ahogy ?rtad, p??nze sem lenne r??.
Mert nem a vad??szt??rsas??g?? a vad. L??sd, mint fent
Sokf??le l??t??sm??d,sokf??le v??lem??ny,t??bb szempontb??li elemz??s…..
Ez mind rendben van,ez ?gy helyes…...m??r mint az,hogy norm??lisan megbesz??lj??k,v??lem??nyezz??k a cikket,s tal??n valamit profit??lhatunk is bel??le….
Kiv??ve ezt az esetet,mert ebb??l egy mezei aut??s nem j??n j??l ki bel??le.Biztos.Bevallom,??n sem szeretn??k testk??zelb??l ??rintkezni egy szarvasrudlival,mikor a Suzikiban ??l??k.