hírekAz államtól várnak segítséget, hogy kevesebb legyen a vadgázolás az M7-es autópályán. 

 

A Sióvölgye Földtulajdonosi Vadászegyesület területe, a Balatonvilágostól Siófokig terjedő 400 hektáros föld egy szakasza határos az autópályával, ami viszont nem eléggé védett – írja a somogytv.hu. Az állatvédő kerítés alacsony, a szarvasok könnyen átugorják, az M7-est szegélyező szélső terület pedig elhanyagolt, amelyben életvitelszerűen megbújhat a vad.

- A hidaknál és a feljáróknál a kerítés magassága a 60 centimétert sem éri el, tehát ez évek óta fennálló probléma. Tehát a vad bejutását magyarán semmi nem akadályozza meg – mondja a vadásztársaság vezetője. Előfordult, hogy ezen a részen kilépett a vad az M7-es autópályára. A vadászmester szerint ez az autópálya területéhez tartozó erdősült rész szinte vonzza a vadat. Itt akár búvóhelyet is találnak. - Az őztől a vaddisznóig és a szarvasig minden bemegy, és nagyon jól érzi magát. A zajtól nem fél, megszokta, nyugalomban van, nem bántják, és ezáltal bármikor az autópálya testére ki tud menni.

Az egyesület több millió forintos ügyek miatt vitázik, és szeretnék a folyamat megakadályozását, de egyelőre még vadveszélyre figyelmeztető táblát sem helyeztek ki.

– Jelenleg az autópályafelügyelettől mi kérvényeztük azt, hogy táblát helyezhessünk ki – mondja Kersák György, Sióvölgye Földtulajdonosi Vadászegyesület vadászmestere. – Azt írta az autópályafelügyelet vagy kezelő az egész történetre, hogy a tábla nem fogja megakadályozni a vadnak a bejutását. Ebben valahogy teljes mértékben igaza is van, de az autósnak a figyelmét viszont felhívja arra, hogy a pályán belül tulajdonképpen előfordulhat élő állatokkal való találkozása is.

Az egyesület hivatásos vadásza ellenőrzi a területen lévő kerítést. Az utóbbi 4-5 évben nagy gondot jelent, hogy teljesen benőtte a gaz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. állatvédő kerítését.

hírek

Kemenszky Péter OMVK Somogy Megyei Területi Szervezetének titkára szerint gyakorlatilag a nyomvonala abszolút nincs karban tartva, egyáltalán nem foglalkoznak vele, ránő a szeder, az iszalag, felnövik a fák, húzzák föl-le az ágaikkal, látszik, hogy köztük nőtt ki. Mikor fás szárú növény, hársfa, juharfa nő ki a kerítés között, akkor az azt jelenti, hogy 5-10 éve nem történt semmiféle karbantartás.

A törvény szerint a vadászatra jogosultak területéről az autópályára tévedő vadért a vadászegyesület felel. Szerintük viszont az M7-esnek ezen szakaszán nincs megfelelő védelem.

Itt a klasszikus értelemben vett vadkár, vagy vad által okozott kár azért nem értelmezhetők, mert ez egy speciális helyzet, az autópálya – mondja Kemenszky. – Amíg a közúton az egy teljesen természetes dolog, hogy egy vad feljut a közútra, és ott meg is vannak a jogi normák, és ott kialakult gyakorlat, és vita sincs a közlekedés és a vadgazdálkodás között, addig ez egy speciális helyzet, hiszen itt egy rendellenes dolog megjelenni a vadnak, pont azért van a kerítés, amely kötelező.

Az vadászegyesület egyeztetést kezdeményez az állammal, mint az autópálya tulajdonosával, hogy védje megfelelően a Siófok melletti pályaszakaszt. Azt is szeretnék elérni, hogy legyenek ide vonatkozó biztosítási lehetőségek a vadásztatók számára.

Legutóbb március közepén okozott balesetet az autópályán szarvas. Ekkor a pályára kilépő vad miatt egy autós a fékbe taposott, mire még hat másik jármű szaladt bele hátulról. A balesetben ketten könnyebben megsérültek.