Egy reklámcéget bízna meg a 2021-es vadászati világkiállítás kommunikációjával az expóról szóló előterjesztés szerint a kormány. Erre a célra kereken egymilliárd forintot szánnak.

 

Az MKI/2235/2018-as számú kormányzati előterjesztés – ahogy azt korábbi cikkeinkben bemutattuk – részletes költségvetést tartalmaz a vadászati világkiállítással kapcsolatban. A dokumentum a múltat felidézve elemzi azt is: hány látogatóra számíthat a rendezvény idején az ország. 

"Míg a maga idejében igen sikeres 1971-es Vadászati Világkiállítás Magyarországon szinte kizárólag vadászattal foglalkozott, és a kiállítási tárgyak többsége a világ minden tájáról érkező trófea volt, 2021-ben ki kell szélesíteni a látókört, a természet védelmét és hasznosítását holisztikusabb módon kell megjeleníteni. Így nyerheti vissza a vadászat és erdészet, illetve a horgászat, a hal-, és vízgazdálkodás – mint a fenntartható természethasználat formái – megérdemelt, eredeti helyét a közmegítélésben.

A természet és a fenntartható természethasznosítás az egyik alapvető értéke a hazai, illetve hazánkba irányuló nemzetközi turizmusnak, mely utóbbi jelentősen hozzájárul nemzetgazdaságunkhoz. A Rendezvénysorozat további célja ezért, hogy a Budapesten és országszerte megrendezésre kerülő rendezvények széles választékával a lehető legtöbb külföldi látogatót vonzzák Magyarországra.

A Rendezvénysorozat legfőbb látványeleme a 2021. szeptember 25. – október 15. között a Hungexpo területén megrendezendő kiállítás lesz. Itt egy központi magyar tárlat „vezeti” végig a látogatót a természethasználat módjának, ezen belül a vadászatnak a változásán, fejlődésén az elmúlt ezer év során a Kárpát-medencében. A központi magyar kiállítás körül kapnak helyet a meghívott országok standjai. A Rendezvénysorozatra meg kívánjuk hívni a világ valamennyi országát, hogy jelenítsék meg a profiljukba eső értékeiket, eredményeiket bemutató önálló standdal. A bemutatás, tudatformálás céljait szolgáló pavilonokban a vásárokkal ellentétben árusítás nem történik, ugyanakkor a kiállításra megjelenő könyveket, emléktárgyakat stb. egy külön üzletben, „kiállítási shop”-ban vásárolhatják majd meg a látogatók a helyszínen. 

A 2021-es Rendezvénysorozat becsült látogatószámának becslésekor több szempontot is figyelembe kell venni. Részben nem állnak rendelkezésre valódi ún. „benchmark”-ok, mert ilyen típusú szak-világkiállítást összesen hat alkalommal rendeztek eddig a világban (1910: Bécs, 1937: Berlin, 1954: Düsseldorf, 1960: Firenze, 1967: Újvidék, 1971: Budapest, 1981: Plovdiv), és visszakutatható látogatószámokkal csak a budapesti rendelkezik (1971-ben 200 ezer külföldi látogató és 1,7 millió hazai vendég kereste fel a Budapesti Vásárközpont területén megrendezett kiállítást). 

A látogatószám-tervezésnél figyelembe kell venni, hogy az akkori, vasfüggöny mögötti országban tartott tematikus világkiállítás adatsora nem vetíthető ki a 21. századi utazási trendalakulásokra és a vadászat, mint aktív szabadidő-eltöltés szokásainak változásaira. A 21. század elején a képletbe a mai utazók élményközpontúságát és élmény/idő/ár arányhármasát is el kell helyezni.

A következőkben ismertetésre kerül - az összemérhetőség és a reális helyzetkép szempontjából - néhány közelmúltban lezajlott esemény adata. A 2017-es, 3 hónapig tartó, tetemes kazah állami forrásokat felhasználó asztanai tematikus világkiállítás (fenntartható fejlődés, ökológia) teljes publikált látogatószáma 3,8 millió fő volt, ebből csupán 0,5 millió fő külföldi. A 2017-es budapesti FINA VB látogatószáma a teljes időszak alatt (a „Masters” versennyel együtt) az összes helyszínen közel 500 ezer fő volt, a látogatók 75%-a volt külföldi vendég.

Ezen adatokból kiindulva – konzervatív szakértői becslést alkalmazva – valamint figyelembe véve az utazási szokások világtrendjeit a 2021-es Rendezvénysorozat budapesti nagyrendezvényére érkező látogatók száma 300 ezer körülire becsülhető, míg az egész éves, a Rendezvénysorozat jegyében rendezett hazai vadászeseményeken részt vevő belföldi látogatók száma 1 milliós nagyságrendben tervezhető, összesen tehát 2021-ben körülbelül 1 millió 300 ezer fős látogatószám prognosztizálható.

… Reálisnak tekinthető ezek alapján az év során országszerte zajló események, rendezvények látogatói összlétszámára az 1 millió 300 ezer fős becslés. Mindezek a számok ugyanakkor nagyon sokban függenek a hazai és nemzetközi marketingkampány intenzitásától, sikerességétől, illetve a különböző belépőjegyek árkalkulációjától stb."

Reklám és marketing tevékenységre az előterjesztésben található táblázat szerint milliárdos tétel áll rendelkezésre. A szöveg szerint:

– "Reklámcég: weboldal, poszterek, reklámfilmek, magyar vadgazdálkodásról film, stb… 1 000 000 000 forint.

– Megjelenések más országokban 50 000 000 forint.

– Logó tervezés és gyártás (matricák, 3D formában, különböző méretekben és anyagban) 250 000 000 forint.

– Reklámcsomag kidolgozása és kiküldése a nagykövetségeknek 50 000 000 forint."

De ugyancsak marketingköltségnek tekinthető:

– "Uralkodó házak/közjogi méltóságok - VIP vendégek meghívására vonatkozó kiadások 2 500 000 forint.

– Emléktárgyak gyártása, eladása 750 000 000 forint."

A "központi kiállítással kapcsolatos javaslat és koncepció kidolgozása 150 000 000 forint."

Az itt felsorolt, a kommunikációhoz tágan tartozó kiadások összesen 2 252 500 000 forintot tesznek ki.